#Wot deel 41 – Jetlag

20170726_091118-EFFECTS
Jetlag ~ 1) Bioritmestoornis 2) Gevolg van vliegen 3) Gevoel na een intercontinentale vlucht 4) Gevolg van vliegen 5) Lichamelijk ongemak 6) Ongemak door tijdsverschil bij lange vliegreizen 7) Ongemak door tijdverschil bij vliegreizen 8) Ongemak na vliegen 9) Ongemak na vliegreis 10) Ritmestoornis 11) Ritmestoornis na vliegreis 12) Slaapritmestoornis

Ik zou willen dat ik bij het woord van deze week oeverloos kon uitweiden over mijn ervaringen met het fenomeen. Maar mijn enige verre reis heb ik in de vorige eeuw gemaakt. Met mijn ouders, broer en zus bezocht ik in 1980 mijn vaders zus en hun beider oom, tante , neven en nichten in Canada.  De reis is onvergetelijk.

Of ik daarbij last heb gehad van een jetlag? Ik weet het niet: als je acht jaar oud bent, ben je moe of niet. En in het eerste geval doe je je ogen dicht en ga je lekker slapen. Ik kan me wél herinneren dat mijn ouders op die zaterdagmiddag van onze thuiskomst net op tijd ontwaakten om nog boodschappen te kunnen doen. Dat neigt naar een jetlag. Niet dat ik, nadat we de oceaan zijn overgestoken, nooit meer op vakantie ben geweest. We gingen naar bestemmingen dichterbij huis: we gingen uit in eigen land.

Eenmaal oud genoeg om er op eigen houtje, mét vriend, op uit te trekken, gingen we weer met vliegtuig op vakantie. De luchthavens die wij daarbij aandeden lagen binnen Europa en dus was de jetlag daarbij nooit van de partij. Nog weer later zijn we met onze kinderen, op twee vakanties na, steevast met de auto op pad gegaan: Nederland, Frankrijk en Oostenrijk zijn allen prima met de auto te bereiken. De tijdzones die we daarbij doorkruisen zijn minimaal.

Al kom ik na skivakanties vaker vermoeider thuis dan ik ben vertrokken naar de besneeuwde bergen. Daar heeft een jetlag part noch deel aan. Het is een skileg. Een onschuldig ongemak waarmee ik zonder gipsvlucht kan thuiskomen. En van genees door snel in mijn eigen bed te kruipen.

 

#WOT staat voor Write on Thursday. Iedere donderdag verschijnt er een woord waarover je iets kunt schrijven, vloggen of ploggen. Wil je mee doen? Bekijk hier wat het woord van de week is.

Plaats een reactie